Villkor

Kontaktuppgifter

TM Helsingborg AB
Org. 556780-9685
Telefon: 042-172160
Box 605
251 06 Helsingborg
Skåne län

Frakt och leverans

Hos Trademax beställer du online och får sedan alla dina beställda varor hemkörda med fri frakt. Nu har du även möjlighet att få dina varor levererade med Miljöfrakt och på så sätt bidra till en minskning av växthusgastillskottet. Läs mer nedan!

Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym. Avgiften täcker kostnader för till exempel framplockning, emballering, lastning, leveranskontroll samt frakthandlingar och kvitton. Expeditionsavgiften är alltid förverkad när din order har gått till behandling. Allt lagerhållet gods går till behandling omgående.

Leveranssätt

Tänk på att beställningen kan komma att delas upp på mer än en leverans, eftersom produkterna kan levereras från olika lager. Vi levererar till den folkbokförda adressen, önskas annan leveransadress ber vi dig kontakta vår kundsupport. Transportören begär alltid legitimation vid leverans. Bud visar bådas legitimation.

Hemleverans ingår alltid, med undantag för mindre varor som oftast skickas till närmsta utlämningsställe. Hemleverans sker normalt vardagar mellan kl. 8.00-17.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Uppbärning ingår inte, såvida det inte är beställt. Transportören aviserar alltid via telefon, sms eller e-post för att bestämma leveransdag. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget. Behöver du extra hjälp, finns det flera tillval att välja som underlättar din leverans ytterligare (se nedan). Observera att alla tillval inte är tillgängliga på alla platser i landet. För aktuella utkörningstider i ber vi dig kontakta DHL på 0771-345 345. I Stockholmsområdet levereras din order med Budbee - kontakta vår Kundtjänst vid frågor relaterade till leverans från Budbee. 

Leverans kvällstid

Kvällsleverans är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Det innebär att du som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid, kan få varan levererad kvällstid mellan kl. 17.00-22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, uppbärning ingår inte. Transportören aviserar alltid via telefon, sms eller e-post för att bestämma leveransdag.

Uppbärning till anvisad önskad plats

Uppbärning av varan är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Uppbärning innebär att du tillsammans med föraren bär in varan till önskad plats i hemmet. Har du flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Du som mottagare ansvarar för att hinder ska vara borttagna och åtgärder vidtagna för att säkerställa skadefri leverans. Det kan till exempel innebära att skydda golv och hänga av dörrar, och det ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid uppbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka uppbärning till platsen. Det gäller även om tidsåtgången för uppbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av dig som mottagare.

Dubbelbemanning

Dubbelbemanning är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Om du inte kan eller vill hjälpa till vid uppbärningen finns det möjlighet att boka dubbelbemanning. Tjänsten innebär samma vilkor som för uppbärning till anvisad önskad plats och  att en extra person följer med föraren vid leveransen och bär in varan till önskad plats i hemmet. Dubbelbemanning kombineras alltid med uppbärning till anvisad önskad plats.

Leveranstid

Tänk på att leveranstiden som är angiven på hemsidan är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informeras du om det. Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör eller transportör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Mottagandet av din leverans

Syna emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedel/handscanner. Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedel/handscanner. Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande.

Outlöst gods

Vi förbehåller oss rätten att debitera fraktkostnader för outlöst gods som transportbolaget har sänt till Trademax lager i retur. Varan/varorna ligger normalt kvar hos ombud 14 dagar efter ankomst och därefter betraktas beställningen som outlöst gods. För ej utlösta varor debiteras du som kund 595 kr vid hemleverans och 195 kr då varorna levererats till utlämningsställe. Avgifterna tas ut för att täcka de kostnader som ett icke uthämtat paket innebär för oss.

Betalningar

Kortbetalning
Trademax.se erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay som ingår i Svea Ekonomikoncernen. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Trademax.se accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Trademax.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
 
Direktbetalning via internetbank
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
 
Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med SveaWebPay. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller för företag att du är registrerad hos Bolagsverket. En kreditupplysning och identitetskontroll kommer att genomföras. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Samtliga fakturor är av trademax.se överlåtna till SveaWebPay. Fakturans betalningsvillkor är 15 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.
  
Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med SveaWebPay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

 

Delbetalning   Ränta   Uppläggningsavgift   Aviseringsavgift  
3 månader 0% 195 kr 29 kr
6 månader 0% 295 kr 29 kr
12 månader 0% 395 kr 29 kr
18 månader 9,50% 395 kr 29 kr
24 månader 9,90% 395 kr 45 kr

 

 

 

 

 

 

 


Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 29 kr: 14,92 %

Läs mer om allmänna villkoren på: http://www.sveawebpay.se/kontovillkor

Ångerrätt

Trademax erbjuder 365 dagars öppet köp (ångerrätt) för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om produkten eller emballaget ej skulle vara i originalskick, debiteras du som kund för värdeminskningen. 

Vid öppet köp betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är 595 kr vid hemleverans och 195 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Trademax inte har möjlighet att stoppa beställningen.

Öppet köp gäller på samtliga lagerförda varor, även reavaror. Med lagerförda varor räknas produkter med grön ikon ”Lagervara” samt gul ikon ”Leveranstid” med ett specifikt åter-i-lager-datum (ej veckor).

Viktigt vid eventuell retur
Vill du utnyttja öppet köp (ångerrätt) ska du skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut till Trademax, exempelvis via e-post, telefon eller via formuläret på vår hemsida. Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt. Efter en granskning av varans skick tar Trademax ett preliminärt beslut gällande eventuell värdeminskning. Vid minsta osäkerhet angående ditt köp ska du hantera varan så pass varsamt att den går att returnera i säljbart skick - alltså oanvänd, omonterad och i sitt originalemballage.

Vi vill göra dig uppmärksam på att enligt Distans- och Hemförsäljningslagen gäller inte ångerrätten om avtalet avser: "En vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på sådana varor är de som har en gul ikon "Leveranstid" som anges i veckor.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar från och med den dag då Trademax underrättats om ditt beslut att utöva öppet köp (ångerrätten). Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som använts vid det inledande köpet, såvida ingen annan överenskommelse är gjord med Trademax.

Öppet köp (ångerrätten) gäller endast endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av öppet köp ber vi dig kontakta vår kundsupport.

Priser

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. När du lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller vill ändra något kontaktar du oss omgående via e-post eller telefon. Trademax ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan och i annonser. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Trademax rätten att ändra detta i efterhand.

Trademax prisgaranti

Vår egen prisgaranti innebär att om du hittar en liknande produkt till ett billigare pris någon annanstans, återbetalar vi dubbla mellanskillnaden till dig i form av ett presentkort som du kan utnyttja både i butik och på hemsidan.

Följande villkor gäller för prisgarantin: Anspråk på prisgarantin måste ske senast 30 dagar efter köp. Den motsvarande produkten måste vara jämförbar med hänsyn till storlek, material och leveransvillkor. Fraktkostnad ska inkluderas i det lägre priset för att prisgarantin ska gälla. Prisgarantin gäller endast en gång per artikelnummer och köpare. Återförsäljaren för den jämförbara produkten måste vara ett svenskt registrerat bolag.

För att utnyttja prisgarantin skickar du en skärmdump eller giltig länk där du hittade den motsvarande produkten via e-post till Trademax kundsupport: info@trademax.se. När vi har mottagit och undersökt ditt ärende samt om du uppfyller ovanstående villkor, så kompenseras du i form av ett presentkort. Prisgarantin gäller inte för prisförändringar på Trademax hemsida efter köp. Prisgarantin gäller ej externa samarbeten.

Miljöfrakt

Genom att välja Miljöfrakt kan du som kund direkt bidra till en faktisk minskning av växthusgastillskottet. Konceptet innebär att varje kund som bokar Miljöfrakt köper in sig på DHL:s samlade kapacitet av CO2-reducerande frakt. Andelarna är inte knutna till en speciell sträcka. Det innebär alltså inte att just dessa varor körs med förnybara drivmedel, utan att DHL var som helst i sitt inrikesnätverk byter ut ett fossilt transportavsnitt med fordon som går på förnybara bränslen. För varje andel som bokas täcker DHL Freight upp med transporter som minskar tillskottet av skadliga växthusgaser. Tanken är att ju fler andelar som går åt desto fler hållbara transporter körs.

Värdekoder

Kampanjkoder kan inte kombineras med andra erbjudanden. Giltighetstiden står alltid angiven på värdebevisen. Trademax ansvarar inte för information som står på andra hemsidor.

Produktinformation

Trademax reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonsering, samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Garanti

Vi säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Vissa produkter är utmärkta med en separat garanti, exempelvis sängar och soffor. Observera att garantin endast gäller om det stod på produkten vid köptillfället.Trademax säljer varor som är avsedda för hemmabruk. Reklamationsrätten och garantin gäller inte om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk, såvida inget annat anges i produktbeskrivningen.

Reklamation

Det är viktigt att du avemballerar och inspekterar dina varor noggrant direkt efter mottagen leverans. Upptäcker du ett fel på din vara gör du en reklamationsanmälan via kundsupportsidan. Anmälan bör ske så fort felet upptäcks. I anmälan ska en utförlig beskrivning av felet samt bilder bifogas. Spara emballaget om utbyte av varan skulle bli aktuellt.

Kunduppgifter

De uppgifter våra kunder lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att skicka orderbekräftelsen till dig samt om vi behöver kontakta dig. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

Lagar och tvister

Trademax lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Trademax att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

E-post och SMS-utskick

E-postadressen och mobilnumret du uppger vid beställning kommer att användas av Trademax för att kontakta dig vid avisering. Du har också godkänt att få tips, information och annonser via sms eller e-post. När som helst kan du enkelt avbryta e-postutskicken och/eller SMS-utskicken. Instruktioner om hur du avregistrerar dig finns angivet i utskicket.

Force Majeure

I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Trademax kontroll och som Trademax inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Trademax rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Trademax ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Cookies

Cookies är små textfiler som sparas ner på din dator när du besöker en hemsida. På www.trademax.se används följande typer av cookie-filer:

Session cookies: sparas bara temporärt på din dator så att du ska kunna använda hemsidan problemfritt. När du stänger ner din webbläsare raderas också sparade session cookies.

Persistent cookies: sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Du kan manuellt radera den typen av cookie-filer från din dator. Då raderas bland annat dina val som gjorts på webbplatsen, så att de inte är sparade vid nästa besök.